Musikindustrin går mot sin död. Vi vet det, och den vet det. I dess bisarra dödsryckningar åtalas tolvåringar för att inte ha köpt Britney Spears senaste skiva. Det införs ”kopieringsskydd” på cd-skivor, så effektiva att man inte ens kan lyssna på dem. Ungmoderater gapar om att det inte bara är omoraliskt att ladda hem musik från nätet, genom dessa förfärliga handlingar stöder man också terrorism och narkotikahandel. På nåt sätt.
Om vi genom att betrakta musikindustrins desperation kan sluta oss till att dess tid håller på och rinner ut, kan vi genom dess handlingar bara utbrista ”det är sannerligen på tiden!”.
Förbi är tiden då artister var tvungna att kämpa till sig skivkontrakt för att bli hörda. Det var få förunnat men ännu fler missunnat. Förbi är också den tid när lyssnarna var tvungna att punga ut en mindre förmögenhet för att kunna avnjuta artisternas verk. Tänk att man var tvungen att slänga ut 180 kronor för en liten plastskiva innehållandes ett par bra låtar och resten utfyllnad! Nå, det var då det. Det är en fri marknad och nu har musikindustrin lagts ut på entreprenad.
Sorry, men tekniken har hunnit ikapp. Vi har Internet, cd-brännare och egna studios nu. Vi behöver ingen mellanhand längre, och förresten tog ni ju större kakan åt er själva. Så tack och adjö Universal, EMI och Hasse Breitholtz, ni är avskedade med omedelbar verkan.
Åh, du nya sköna värld. Bredband, mp3, p2p, CD-r. Det här är den globala fria marknaden, och den är fantastisk. På Internet finns allt man kan önska. Det är som att strosa runt i världens största skivaffär med all musik samlat på ett enda ställe. De har alltifrån Mozart till Shakira. Metallica-bootlegs. Ett japanskt punk-band som man aldrig hört talas om. Och allt är gratis! Utbudet och prissättningen kan ni ju försöka konkurrera med…
Omoral! Stöld! Utanför vår enorma gratisbutik står en hysterisk skivbolagsdirektör från Skara och skriker. Hans anklagelser är rent förolämpande. Hur kan det vara stöld? Ingen blir ju av med någonting. Musiken finns kvar, i själva verket sprids den till mångt fler än vad skivbolagen lyckades nå ut till. De var med andra ord inte bara gnidiga, dålig distribution hade de också. Vi behöver inga fysiska medier eller fossila bränslen för att sprida musiken. Internet – det miljövänliga alternativet.
Har du bytt skivaffär än? Om inte så föreslår vi att du gör det. Om du inte hittar dit så hjälper vi så gärna till. Har du fortfarande små moraliska betänkligheter så tar vi gärna död på dem också. Det kostar inget, och blir du inte nöjd så får du pengarna tillbaka. Du hittar oss på www.piratbyran.org.
Författare: Martin Fredricsson
No comments:
Post a Comment